Α΄ Τουρκοκρατία 1458-1685)
Το 1458 καταλαμβάνεται η Πελοπόννησος από τους Τούρκους.
Οι Τούρκοι κατά την κυριαρχία τους στην Πελοπόννησο είχαν επιτρέψει την αυτοδιοίκηση των Ελλήνων και δεν περιόριζαν την θρησκευτική ελευθερία. Όμως το σκληρό γαιοκτητικό καθεστώς και η βαριά φορολογία που επέβαλαν, δημιούργησαν άσχημες συνθήκες διαβίωσης.
Πηγές για τις συνθήκες που επικρατούσαν κατά την Α΄ Τουρκοκρατία και κυρίως της περιοχής μας δεν υπάρχουν. Η μόνη πηγή έρχεται από χειρόγραφο με χρονολογία 1793, του Εμμανουήλ Σκαρπέτη εμπόρου, το οποίο σώζεται στη Μονή Ταξιαρχών Αιγίου που αναφέρει ότι γεννήθηκε στην Αράχοβα το 1748.
Στο χειρόγραφο αυτό ο Εμμ. Σκαρπέτης γράφει ότι το χωριό Αράχοβα την εποχή εκείνη (της Α΄ Τουρκοκρατίας) ήταν ιδιοκτησία κάποιας Σουλτάνας και αποκαλείτο και «Σουλτάνα».
Σε χειρόγραφο του 1572 αναφέρεται ότι το φθινόπωρο του 1452 ο στρατηγός Μουράτ β΄- Τουραχάν, προέβη σε διώξεις και σφαγές του πληθυσμού της Πελοποννήσου. Τότε οι κάτοικοι του Διακοπτού και της Ποταμιάς ανέβηκαν στο Πετρούχι ένα απότομο και βραχώδες βουνό για να προστατευτούν. Είχαν φτιάξει ξύλινες σκάλες για να ανεβοκατεβαίνουν και ένα ξύλινο γεφύρι για να περνούν από το μικρό στο μεγάλο Πετρούχι.
Από έγγραφο του Μεγάλου Σπηλαίου το 1688 φαίνεται κάποιος Ιωάννης ... του Βελισαρίου από τις Κλουκίνες που ζητούσε ελεημοσύνη για την απελευθέρωση της γυναίκας του και των παιδιών του που οφειλόταν στην αδυναμία του να καταβάλει τον κεφαλικό φόρο.
Επίσης σε έγγραφο του Μεγ. Σπηλαίου το 1636 αναφέρεται ότι στο Λιβάδι και στη Σελιάνα έπεσε πανούκλα.
Στο μοναστήρι των Αγίων Αποστόλων κάτω από τοιχογραφία του καθολικού της Μονής, ο Ιεροδιάκονος Χριστόδουλος Βασιλόπουλος σημειώνει το 1646 : «εκείνον κερον εγινε/μεγάλο κακό....ολα τά χριςιανικα.... κ(αί) εμαρτιρισαν (;)....» Η σημείωση αυτή τώρα δεν υπάρχει λόγω καταστροφής της. Άραγε εννοεί την εξάπλωση της επιδημίας ή άλλα σημαντικά γεγονότα. Όπως και να ΄χει είναι προφανές πόσο δύσκολες ήσαν οι συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων της περιοχής κατά την Α΄ Τουρκοκρατία.
Επαναστατικά κινήματα
Κατά το διάστημα της Α΄ Τουρκοκρατίας οι Έλληνες της Πελοποννήσου ζούσαν συνεχώς με το όραμα της απελευθέρωσης και έγιναν πολλά επαναστατικά κινήματα. Το 1459 με το Θωμά Παλαιολόγο που πολιόρκησε και κατέλαβε την Πάτρα για να νικηθεί αργότερα από το Μωάμεθ Β΄. Το 1463 ο Μιχαήλ Ράλλης και ο Πέτρος Μπούας μαζί με τους Ενετούς οι οποίοι εγκατέλειψαν τους Έλληνες στην αγριότητα των Τούρκων. Το 1532 με τον Αντρέα Ντόρια κατέλαβαν την Πάτρα, την Κορώνη, Ρίο και Αντίρριο, που για μια άλλη φορά εγκαταλείφθηκαν από τους Ενετούς στο έλεος των Τούρκων. Το 1571 με τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Το 1612 με το Δούκα το Νέβερ.
Ενετοκρατία 1687-1715 Οι κάτοικοι ελπίζοντας σε καλλίτερες συνθήκες διαβίωσης από των Τούρκων βοήθησαν τους Ενετούς και κατέλαβαν την Πελοπόννησο το 1687.
Οι Ενετοί διαίρεσαν την χώρα σε τέσσερις επαρχίες οι οποίες υποδιαιρέθηκαν σε 23 territorii μεταξύ των οποίων των Καλαβρύτων και της Βοστίτσας (Αίγιο). Για τα υπάρχοντα χωριά που υπάγονται στο τμήμα Καλαβρύτων υπάρχουν πληροφορίες στο περιγραφικό έργο του καθολικού Ιερέα Pier’ Antonio Pacifiko το 1700 που συναντάμε τα εξής: Αράχοβα, Αρφαρά, Κάτω Ποταμιά, Κλουκίνες, Ζαρούχλα, Περιστέρα, Περιθώρι, Ποταμιά, Σινεβρό, Αγ. Βαρβάρα, Σελιάνα, Σβυρού, Βαλιμή, Βλοβοκά, Βερσοβά, Αγρίδι Μεσορρούγι, Βεργουβίτσα, Βουνάκι, Σόλο.
Αυτή είναι και η πρώτη επίσημη αναφορά της Βεργουβίτσας.
Οι Ενετοί για να αυξήσουν τον πληθυσμό της Πελοποννήσου και για την εντατικότερη καλλιέργεια της γης οργάνωσαν την μεταφορά 6000 περίπου Στερεοελλαδιτών γεωργών στην Πελοπόννησο. Υπάρχουν πληροφορίες για την εγκατάσταση και στην περιοχή μας (Ακράτα, Βαλιμή, Ζαρούχλα, Ποροβίτσα).
Αν λάβουμε υπ‘ όψιν την οικογενειακή παράδοση των Ροζέων που λέει για μετοίκηση Ροζέων από το Μέτσοβο της Ηπείρου στην Βεργουβίτσα, μπορούμε να υποθέσουμε ότι την περίοδο αυτή είναι πιο πιθανό να συνέβη.
Πληροφορίες για την περιοχή παίρνουμε από ένα παλαιό έγγραφο που έχει ως εξής:
Τριπολιτσά 16 Φλεβαρίου 1722.
Με την παρών φανερώνω και ομολογώ εγώ ο Παρασκευάς Καπηνολόγος, πως επούλησα τα ήμισά μου ρούχα όπου είχα πατρικά, εις την χώρα ονομαζομένη Σελιάνα, άνω χάσια του Καλαβρύτου, αμπέλια , χωράφια ... και σπιτότοπο, τα οποία είχε ο ποτέ Σταθάκης αγορασμένα τα επούλησα του Κωσταντή γγιφόρου και Γιωργάκη και Αντρέα, αδέλφια γγιφόροι ονομαζομένοι, δια ριάλια πενήντα ή 50 και να είναι ήδη (;) νοικοκυραίοι οι άνωθεν αγορασταί και στα άνωθεν υποστατικά του άνωθεν Παρασκευά. Και ο Παρασκευάς να είναι απόξενος από τα υποστατικά του και διαβεβαιών της αληθείας έγινε το παρόν από μαρτυρίας και παρακαλεσάντων μαρτύρων. Παρασκευάς Καπηνολόγος βεβαιώνω Παναγιώτης Πολυδερόπουλος μαρτυρώ Σταμέλος Παλαιολόγος μαρτυτώ. Από όνομα της Χάιδως αδελφής του Παρασκευά Καπηνολόγου.
Οι πληροφορίες που παίρνουμε από το έγγραφο αυτό είναι ότι η Σελιάνα και η Βεργουβίτσα ονομάζονταν από τότε Χάσια και συγκεκριμένα άνω Χάσια.
Β΄ Τουρκοκρατία 1715-1821 Με την επανεγκατάσταση των Τούρκων στην Πελοπόννησο δεν αντέδρασαν καθόλου οι κάτοικοι λόγω ότι οι Ενετοί κακομεταχειρίζονταν και καταπίεζαν τους κατοίκους. Πολλοί από τους πρόκριτους και ηγούμενοι μοναστηριών έστειλαν αντιπροσώπους στους Τούρκους για να δηλώσουν την υποταγή τους.
Διοίκηση επί β΄ Τουρκοκρατίας Κατά την β΄ Τουρκοκρατία η περιοχή υπάχθηκε διοικητικά στο Βιλαέτι Καλαβρύτων. Η επαρχία Καλαβρύτων διαιρείτο σε τέσσερα σέμπτια. Ένα από αυτά ήταν των Χασίων. {Χάσια ονομάστηκε η περιοχή μας από την Τουρκική λέξη ΄khass΄ η οποία χρησιμοποιείτο για την δήλωση στρατιωτικών φέουδων που απέφεραν ετησίως εισόδημα 100.000 άσπρων και φορολογικά υπάγονταν κατ΄ ευθείαν στο Σουλτάνο.
Συναντούμε ακόμα και στους μετεπαναστατικούς χρόνους την ονομασία Χάσια σε διάφορα έγγραφα. ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης σε διαταγή του προς τον Σωτ. Θεοχαρόπουλο το 1823 έγραφε : ¨με τους στρατιώτες σου του τμήματος των Χασίων … να μεταβείς εις την επαρχίαν Γαστούνης¨. Επίσης πολλά συμβόλαια και αποφάσεις δικαστικές αναφέρουν τη Βεργουβίτσα περιοχή των Χασίων.}
Στο σέμπτι των άνω Χασίων όπως αναφέραμε και παραπάνω, υπαγόταν και η Βεργουβίτσα.
Οι Τούρκοι, όπως και στην Α‘ Τουρκοκρατία, επέτρεψαν την αυτοδιοίκηση των Ελλήνων. Κάθε χωριό εξέλεγε τους δημογέροντες οι οποίοι συνέρχονταν σε επαρχιακή συνέλευση και εξέλεγαν τους επαρχιακούς προεστώτες. Ως δημογέροντες όπως προκύπτει από δημόσιο έγγραφο με ημερομηνία 23 Ιανουαρίου 1828 φαίνονται οι Παπα-Χρήστος Ρόζος, για τον οποίο θα αναφερθούμε παρακάτω, και ο Αναγνώστης Ρόζος.
Οι δημογέροντες ήσαν υπεύθυνοι για την περιφρούρηση των συμφερόντων της κοινότητας και για την ικανοποίηση των φορολογικών απαιτήσεων του κατακτητή. Γεγονός αναμφισβήτητο είναι ότι πολλοί από αυτούς βρέθηκαν με μεγάλες ιδιοκτησίες και συγκέντρωναν πλούτο που προερχόταν από τον ιδρώτα των καταπιεσμένων συμπατριωτών τους. Η πολύ δυσβάσταχτη φορολογία είχε αντίκτυπο στην οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου. Απ‘ αυτό μπορεί να εξηγηθεί ότι πολύ ικανοί νέοι στράφηκαν προς τον μοναχισμό και αρκετοί μετοίκησαν.
Ο Εμμανουήλ Σκαρπέτης σε χειρόγραφό του αναφέρει ότι το 1793 η Αράχοβα είχε πολλούς κατοίκους και βρισκόταν σε ευημερία, οι περισσότεροι όμως από τα αβάσταχτα δοσίματα μετοίκησαν σε άλλες πόλεις και χώρες. Επίσης στο ίδιο χειρόγραφο περιγράφει και το δρόμο που οδηγεί στο χωριό του: «.....αριστερόθεν τα Κολοκυνθιάνικα, η Βεργοβίτσα, η Σελιάνα και άνωθεν ταύτης το Σαραντάπηχον, είτα το Περιθώριον, δεξιόθεν δε η ρηθείσα Πελλήνη πόλις, ήτοι η Βλοβοκά, το Αρφαρά, το Σινεβρόν και η Βελά.......».
Τα Ορλωφικά Ο Ελληνισμός πάντα είχε μέσα του αναμμένη την φλόγα για απελευθέρωση και το 1770 βλέποντας τον Ρωσικό στόλο που έφτανε στο Αιγαίο με το Αλέξιο Ορλόφ παίρνοντας υποσχέσεις και εγγυήσεις από τους Ρώσους για υποστήριξη στον αγώνα τους για ελευθερία, εξεγέρθηκε. Αλλά για μια ακόμα φορά εγκαταλείφθηκε. Για την καταστολή της επανάστσης αυτής οι Τούρκοι έστειλαν 60.000 Αλβανούς οι οποίοι για εννέα χρόνια λεηλατούσαν την Πελοπόννησο και αποδεκάτισαν τον αβοήθητο πληθυσμό, κυνηγώντας ακόμα και τους Τούρκους της Πελοποννήσου. Από απογραφή που έγινε κατόπιν είχε μειωθεί ο πληθυσμός της Πελοποννήσου κατά 100.000 .
Όταν οι Αρβανίτες λεηλάτησαν τα χωριά της περιοχής μας περί το 1771, οι κάτοικοι σκόρπισαν στις σπηλιές και στη γύρω περιοχή. Η Μαυροσπηλιά που βρίσκεται στο βουνό Ευρωστίνα πάνω από τη Βεργουβίτσα προσέφερε προστασία στους κατοίκους οι οποίοι είχαν κτίσει τείχος στην είσοδό της. Ακόμα και σήμερα σώζεται μέρος του τείχους. Λίγα μέτρα αριστερά της σπηλιάς υπάρχει υπόγεια πηγή που την χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι. Λέγεται ότι η σπηλιά τότε δεν φαινόταν λόγω των πυκνών πεύκων που υπήρχαν στην πλαγιά. Τώρα με λίγη παρατηρητικότητα μπορούμε να διακρίνουμε από το χωριό τα υπολείμματα του τείχους που υπήρχε σχεδόν ολόκληρο μέχρι το 1940 περίπου το οποίο γκρέμισαν τσοπάνηδες για να βάζουν μέσα τα ζώα.
Μερικά χρόνια αργότερα περί τα 1780 όταν εξοντώθηκαν οι Αρβανίτες από Τούρκους και Έλληνες μαζί, οι κάτοικοι της Βεργουβίτσας ξανάχτισαν τα σπίτια τους στη σημερινή τους θέση. Το χωριό φτιάχτηκε σε διάφορα επίπεδα και έγιναν μικρές γειτονιές. Σε μερικές απ΄ αυτές έδωσαν ονόματα, όπως ‘Ροζιάνικα’ από τους Ροζέους, ‘Καραμπασιάνικα’ από τους Καραμπάσηδες Γιωργουλιάνικα από τους Γιωργούληδες, Δημέϊκα, Πλακιώτικα, γιατί είχε πολύ πέτρα, ‘Φραγκιάνικα’ αρχαία τοποθεσία κ.ά.
Οι Τούρκοι κατά την κυριαρχία τους στην Πελοπόννησο είχαν επιτρέψει την αυτοδιοίκηση των Ελλήνων και δεν περιόριζαν την θρησκευτική ελευθερία. Όμως το σκληρό γαιοκτητικό καθεστώς και η βαριά φορολογία που επέβαλαν, δημιούργησαν άσχημες συνθήκες διαβίωσης.
Πηγές για τις συνθήκες που επικρατούσαν κατά την Α΄ Τουρκοκρατία και κυρίως της περιοχής μας δεν υπάρχουν. Η μόνη πηγή έρχεται από χειρόγραφο με χρονολογία 1793, του Εμμανουήλ Σκαρπέτη εμπόρου, το οποίο σώζεται στη Μονή Ταξιαρχών Αιγίου που αναφέρει ότι γεννήθηκε στην Αράχοβα το 1748.
Στο χειρόγραφο αυτό ο Εμμ. Σκαρπέτης γράφει ότι το χωριό Αράχοβα την εποχή εκείνη (της Α΄ Τουρκοκρατίας) ήταν ιδιοκτησία κάποιας Σουλτάνας και αποκαλείτο και «Σουλτάνα».
Σε χειρόγραφο του 1572 αναφέρεται ότι το φθινόπωρο του 1452 ο στρατηγός Μουράτ β΄- Τουραχάν, προέβη σε διώξεις και σφαγές του πληθυσμού της Πελοποννήσου. Τότε οι κάτοικοι του Διακοπτού και της Ποταμιάς ανέβηκαν στο Πετρούχι ένα απότομο και βραχώδες βουνό για να προστατευτούν. Είχαν φτιάξει ξύλινες σκάλες για να ανεβοκατεβαίνουν και ένα ξύλινο γεφύρι για να περνούν από το μικρό στο μεγάλο Πετρούχι.
Από έγγραφο του Μεγάλου Σπηλαίου το 1688 φαίνεται κάποιος Ιωάννης ... του Βελισαρίου από τις Κλουκίνες που ζητούσε ελεημοσύνη για την απελευθέρωση της γυναίκας του και των παιδιών του που οφειλόταν στην αδυναμία του να καταβάλει τον κεφαλικό φόρο.
Επίσης σε έγγραφο του Μεγ. Σπηλαίου το 1636 αναφέρεται ότι στο Λιβάδι και στη Σελιάνα έπεσε πανούκλα.
Στο μοναστήρι των Αγίων Αποστόλων κάτω από τοιχογραφία του καθολικού της Μονής, ο Ιεροδιάκονος Χριστόδουλος Βασιλόπουλος σημειώνει το 1646 : «εκείνον κερον εγινε/μεγάλο κακό....ολα τά χριςιανικα.... κ(αί) εμαρτιρισαν (;)....» Η σημείωση αυτή τώρα δεν υπάρχει λόγω καταστροφής της. Άραγε εννοεί την εξάπλωση της επιδημίας ή άλλα σημαντικά γεγονότα. Όπως και να ΄χει είναι προφανές πόσο δύσκολες ήσαν οι συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων της περιοχής κατά την Α΄ Τουρκοκρατία.
Επαναστατικά κινήματα
Κατά το διάστημα της Α΄ Τουρκοκρατίας οι Έλληνες της Πελοποννήσου ζούσαν συνεχώς με το όραμα της απελευθέρωσης και έγιναν πολλά επαναστατικά κινήματα. Το 1459 με το Θωμά Παλαιολόγο που πολιόρκησε και κατέλαβε την Πάτρα για να νικηθεί αργότερα από το Μωάμεθ Β΄. Το 1463 ο Μιχαήλ Ράλλης και ο Πέτρος Μπούας μαζί με τους Ενετούς οι οποίοι εγκατέλειψαν τους Έλληνες στην αγριότητα των Τούρκων. Το 1532 με τον Αντρέα Ντόρια κατέλαβαν την Πάτρα, την Κορώνη, Ρίο και Αντίρριο, που για μια άλλη φορά εγκαταλείφθηκαν από τους Ενετούς στο έλεος των Τούρκων. Το 1571 με τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Το 1612 με το Δούκα το Νέβερ.
Ενετοκρατία 1687-1715 Οι κάτοικοι ελπίζοντας σε καλλίτερες συνθήκες διαβίωσης από των Τούρκων βοήθησαν τους Ενετούς και κατέλαβαν την Πελοπόννησο το 1687.
Οι Ενετοί διαίρεσαν την χώρα σε τέσσερις επαρχίες οι οποίες υποδιαιρέθηκαν σε 23 territorii μεταξύ των οποίων των Καλαβρύτων και της Βοστίτσας (Αίγιο). Για τα υπάρχοντα χωριά που υπάγονται στο τμήμα Καλαβρύτων υπάρχουν πληροφορίες στο περιγραφικό έργο του καθολικού Ιερέα Pier’ Antonio Pacifiko το 1700 που συναντάμε τα εξής: Αράχοβα, Αρφαρά, Κάτω Ποταμιά, Κλουκίνες, Ζαρούχλα, Περιστέρα, Περιθώρι, Ποταμιά, Σινεβρό, Αγ. Βαρβάρα, Σελιάνα, Σβυρού, Βαλιμή, Βλοβοκά, Βερσοβά, Αγρίδι Μεσορρούγι, Βεργουβίτσα, Βουνάκι, Σόλο.
Αυτή είναι και η πρώτη επίσημη αναφορά της Βεργουβίτσας.
Οι Ενετοί για να αυξήσουν τον πληθυσμό της Πελοποννήσου και για την εντατικότερη καλλιέργεια της γης οργάνωσαν την μεταφορά 6000 περίπου Στερεοελλαδιτών γεωργών στην Πελοπόννησο. Υπάρχουν πληροφορίες για την εγκατάσταση και στην περιοχή μας (Ακράτα, Βαλιμή, Ζαρούχλα, Ποροβίτσα).
Αν λάβουμε υπ‘ όψιν την οικογενειακή παράδοση των Ροζέων που λέει για μετοίκηση Ροζέων από το Μέτσοβο της Ηπείρου στην Βεργουβίτσα, μπορούμε να υποθέσουμε ότι την περίοδο αυτή είναι πιο πιθανό να συνέβη.
Πληροφορίες για την περιοχή παίρνουμε από ένα παλαιό έγγραφο που έχει ως εξής:
Τριπολιτσά 16 Φλεβαρίου 1722.
Με την παρών φανερώνω και ομολογώ εγώ ο Παρασκευάς Καπηνολόγος, πως επούλησα τα ήμισά μου ρούχα όπου είχα πατρικά, εις την χώρα ονομαζομένη Σελιάνα, άνω χάσια του Καλαβρύτου, αμπέλια , χωράφια ... και σπιτότοπο, τα οποία είχε ο ποτέ Σταθάκης αγορασμένα τα επούλησα του Κωσταντή γγιφόρου και Γιωργάκη και Αντρέα, αδέλφια γγιφόροι ονομαζομένοι, δια ριάλια πενήντα ή 50 και να είναι ήδη (;) νοικοκυραίοι οι άνωθεν αγορασταί και στα άνωθεν υποστατικά του άνωθεν Παρασκευά. Και ο Παρασκευάς να είναι απόξενος από τα υποστατικά του και διαβεβαιών της αληθείας έγινε το παρόν από μαρτυρίας και παρακαλεσάντων μαρτύρων. Παρασκευάς Καπηνολόγος βεβαιώνω Παναγιώτης Πολυδερόπουλος μαρτυρώ Σταμέλος Παλαιολόγος μαρτυτώ. Από όνομα της Χάιδως αδελφής του Παρασκευά Καπηνολόγου.
Οι πληροφορίες που παίρνουμε από το έγγραφο αυτό είναι ότι η Σελιάνα και η Βεργουβίτσα ονομάζονταν από τότε Χάσια και συγκεκριμένα άνω Χάσια.
Β΄ Τουρκοκρατία 1715-1821 Με την επανεγκατάσταση των Τούρκων στην Πελοπόννησο δεν αντέδρασαν καθόλου οι κάτοικοι λόγω ότι οι Ενετοί κακομεταχειρίζονταν και καταπίεζαν τους κατοίκους. Πολλοί από τους πρόκριτους και ηγούμενοι μοναστηριών έστειλαν αντιπροσώπους στους Τούρκους για να δηλώσουν την υποταγή τους.
Διοίκηση επί β΄ Τουρκοκρατίας Κατά την β΄ Τουρκοκρατία η περιοχή υπάχθηκε διοικητικά στο Βιλαέτι Καλαβρύτων. Η επαρχία Καλαβρύτων διαιρείτο σε τέσσερα σέμπτια. Ένα από αυτά ήταν των Χασίων. {Χάσια ονομάστηκε η περιοχή μας από την Τουρκική λέξη ΄khass΄ η οποία χρησιμοποιείτο για την δήλωση στρατιωτικών φέουδων που απέφεραν ετησίως εισόδημα 100.000 άσπρων και φορολογικά υπάγονταν κατ΄ ευθείαν στο Σουλτάνο.
Συναντούμε ακόμα και στους μετεπαναστατικούς χρόνους την ονομασία Χάσια σε διάφορα έγγραφα. ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης σε διαταγή του προς τον Σωτ. Θεοχαρόπουλο το 1823 έγραφε : ¨με τους στρατιώτες σου του τμήματος των Χασίων … να μεταβείς εις την επαρχίαν Γαστούνης¨. Επίσης πολλά συμβόλαια και αποφάσεις δικαστικές αναφέρουν τη Βεργουβίτσα περιοχή των Χασίων.}
Στο σέμπτι των άνω Χασίων όπως αναφέραμε και παραπάνω, υπαγόταν και η Βεργουβίτσα.
Οι Τούρκοι, όπως και στην Α‘ Τουρκοκρατία, επέτρεψαν την αυτοδιοίκηση των Ελλήνων. Κάθε χωριό εξέλεγε τους δημογέροντες οι οποίοι συνέρχονταν σε επαρχιακή συνέλευση και εξέλεγαν τους επαρχιακούς προεστώτες. Ως δημογέροντες όπως προκύπτει από δημόσιο έγγραφο με ημερομηνία 23 Ιανουαρίου 1828 φαίνονται οι Παπα-Χρήστος Ρόζος, για τον οποίο θα αναφερθούμε παρακάτω, και ο Αναγνώστης Ρόζος.
Οι δημογέροντες ήσαν υπεύθυνοι για την περιφρούρηση των συμφερόντων της κοινότητας και για την ικανοποίηση των φορολογικών απαιτήσεων του κατακτητή. Γεγονός αναμφισβήτητο είναι ότι πολλοί από αυτούς βρέθηκαν με μεγάλες ιδιοκτησίες και συγκέντρωναν πλούτο που προερχόταν από τον ιδρώτα των καταπιεσμένων συμπατριωτών τους. Η πολύ δυσβάσταχτη φορολογία είχε αντίκτυπο στην οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου. Απ‘ αυτό μπορεί να εξηγηθεί ότι πολύ ικανοί νέοι στράφηκαν προς τον μοναχισμό και αρκετοί μετοίκησαν.
Ο Εμμανουήλ Σκαρπέτης σε χειρόγραφό του αναφέρει ότι το 1793 η Αράχοβα είχε πολλούς κατοίκους και βρισκόταν σε ευημερία, οι περισσότεροι όμως από τα αβάσταχτα δοσίματα μετοίκησαν σε άλλες πόλεις και χώρες. Επίσης στο ίδιο χειρόγραφο περιγράφει και το δρόμο που οδηγεί στο χωριό του: «.....αριστερόθεν τα Κολοκυνθιάνικα, η Βεργοβίτσα, η Σελιάνα και άνωθεν ταύτης το Σαραντάπηχον, είτα το Περιθώριον, δεξιόθεν δε η ρηθείσα Πελλήνη πόλις, ήτοι η Βλοβοκά, το Αρφαρά, το Σινεβρόν και η Βελά.......».
Τα Ορλωφικά Ο Ελληνισμός πάντα είχε μέσα του αναμμένη την φλόγα για απελευθέρωση και το 1770 βλέποντας τον Ρωσικό στόλο που έφτανε στο Αιγαίο με το Αλέξιο Ορλόφ παίρνοντας υποσχέσεις και εγγυήσεις από τους Ρώσους για υποστήριξη στον αγώνα τους για ελευθερία, εξεγέρθηκε. Αλλά για μια ακόμα φορά εγκαταλείφθηκε. Για την καταστολή της επανάστσης αυτής οι Τούρκοι έστειλαν 60.000 Αλβανούς οι οποίοι για εννέα χρόνια λεηλατούσαν την Πελοπόννησο και αποδεκάτισαν τον αβοήθητο πληθυσμό, κυνηγώντας ακόμα και τους Τούρκους της Πελοποννήσου. Από απογραφή που έγινε κατόπιν είχε μειωθεί ο πληθυσμός της Πελοποννήσου κατά 100.000 .
Όταν οι Αρβανίτες λεηλάτησαν τα χωριά της περιοχής μας περί το 1771, οι κάτοικοι σκόρπισαν στις σπηλιές και στη γύρω περιοχή. Η Μαυροσπηλιά που βρίσκεται στο βουνό Ευρωστίνα πάνω από τη Βεργουβίτσα προσέφερε προστασία στους κατοίκους οι οποίοι είχαν κτίσει τείχος στην είσοδό της. Ακόμα και σήμερα σώζεται μέρος του τείχους. Λίγα μέτρα αριστερά της σπηλιάς υπάρχει υπόγεια πηγή που την χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι. Λέγεται ότι η σπηλιά τότε δεν φαινόταν λόγω των πυκνών πεύκων που υπήρχαν στην πλαγιά. Τώρα με λίγη παρατηρητικότητα μπορούμε να διακρίνουμε από το χωριό τα υπολείμματα του τείχους που υπήρχε σχεδόν ολόκληρο μέχρι το 1940 περίπου το οποίο γκρέμισαν τσοπάνηδες για να βάζουν μέσα τα ζώα.
Μερικά χρόνια αργότερα περί τα 1780 όταν εξοντώθηκαν οι Αρβανίτες από Τούρκους και Έλληνες μαζί, οι κάτοικοι της Βεργουβίτσας ξανάχτισαν τα σπίτια τους στη σημερινή τους θέση. Το χωριό φτιάχτηκε σε διάφορα επίπεδα και έγιναν μικρές γειτονιές. Σε μερικές απ΄ αυτές έδωσαν ονόματα, όπως ‘Ροζιάνικα’ από τους Ροζέους, ‘Καραμπασιάνικα’ από τους Καραμπάσηδες Γιωργουλιάνικα από τους Γιωργούληδες, Δημέϊκα, Πλακιώτικα, γιατί είχε πολύ πέτρα, ‘Φραγκιάνικα’ αρχαία τοποθεσία κ.ά.