Tο επώνυμο Rozos εμφανίζεται στην Ελλάδα περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα.
Αυτό το επώνυμο είναι το πιο ευρέως διαδεδομένο επώνυμο σε παγκόσμια κλίμακα. Κατέχει περίπου 1 στα 9.942.082 άτομα. Το επώνυμο βρίσκεται κυρίως στην Ευρώπη, όπου κατοικεί το 83% των Ρόζων.
Αυτό το επώνυμο είναι το πιο ευρέως διαδεδομένο επώνυμο σε παγκόσμια κλίμακα. Κατέχει περίπου 1 στα 9.942.082 άτομα. Το επώνυμο βρίσκεται κυρίως στην Ευρώπη, όπου κατοικεί το 83% των Ρόζων.
Εκτός από την Ελλάδα, ο Ρόζος υπάρχει σε 15 χώρες. Είναι επίσης κοινό στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου διαμένουν το 11% και στην Ισπανία, όπου και το 4%.Κατά την τουρκοκρατία και τις πρώτες δεκαετίες μετά την επανάσταση λίγα επώνυμα διατηρούνταν από τη μια γενιά στην άλλη. Συνήθως, όπως συνέβαινε και στην αρχαιότητα, τα παιδιά έπαιρναν ως επώνυμο το μικρό όνομα του πατέρα τους σε πτώση γενική (π.χ. ο Γιάννης το παιδί του Βασίλη ονομαζόταν Γιάννης Βασιλείου. Ο Χρήστος, το παιδί του Αποστόλη, ονομαζόταν Χρήστος Αποστόλου κ.λ.π.). Τρεις γενιές λοιπόν συνήθως είχαν τρία διαφορετικά επώνυμα. Αν ο παππούς λεγόταν Αναγνώστης Αθανασίου, το παιδί Βασίλειος Αναγνώστου και το εγγόνι Πέτρος Βασιλείου. Απ’ αυτό αντιλαμβάνεται κανείς πόσο δύσκολη είναι η αναζήτηση του οικογενειακού δένδρου μιας οικογένειας.
Ακόμα η μεταβολή του επωνύμου ήταν καθιερωμένη στις οικογένειες των ιερέων (π.χ. τα παιδιά του ιερέα Κωνσταντίνου Αθανασόπουλου έπαιρναν το επώνυμο Παπακωνσταντίνου, τα παιδιά του ιερέα Χρήστου έπαιρναν το επώνυμο Παπαχριστόπουλος).
Επίσης τα ονόματα που είχαν οι άνθρωποι τις παλαιότερες εποχές ίσως χαρακτήριζαν αυτούς και από το επάγγελμα που έκαναν, από την προέλευσή τους (άλλο κράτος - φυλή), τον χαρακτήρα τους κ.τ.λ. Από πληροφορίες που πήραμε από το κέντρο αναζήτησης της Ιστορίας – τμήμα επωνύμων – των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, αναφέρεται ότι το όνομα «Ρόζος» περισσότερο στην Ελλάδα. Επίσης, ονόματα όπως Rozo(s) υπάρχουν στην Καλαβρία της Νότιας Ιταλίας, περιοχή που κατοικείτο από Έλληνες και χαρακτηρίζει αυτούς που καλλιεργούσαν τριαντάφυλλα (roza). (H ερμηνεία της λέξης «ρόζος» στην Ελληνική γλώσσα, σημαίνει το σκληρό εξόγκωμα του ξύλου.
Τέλος, άλλα ονόματα πιθανόν χαρακτήριζαν την προέλευση των ανθρώπων, που ίσως είχαν ρίζες από κάποιο άλλο λαό, π.χ. το επώνυμο Σερβές (Σέρβος), το επώνυμο Ισπαναίος - εξέχουσας οικογένειας από την Αράχοβα που τώρα έχει γίνει Σπανός - δηλώνει την καταγωγή «Ισπανός», το επώνυμο Δελούκας που παρέρχεται από την εποχή των Φράγκων και είναι σύνθετο αποτελούμενο από δύο μέρη Ντε – Λούκας, κ.λ.π..
Το όνομα Ρόζος το συναντάμε σε πολλά μέρη της Ελλάδας, στο Μέτσοβο, στο Πόρτο Χέλι, στο Αίγιο, στην Πάτρα κ.λπ. Η οικογενειακή παράδοση λέει, ότι πολύ πριν την επανάσταση τού ’21 οι Ροζέοι ήλθαν από την περιοχή του Μετσόβου της Ηπείρου στην Βεργουβίτσα. Αυτό έχει μια λογική αιτιολόγηση, αφού στο Μέτσοβο υπάρχουν σήμερα πολλοί Ροζέοι. Μάλιστα, πριν μερικές δεκαετίες, δήμαρχος του Μετσόβου ήταν κάποιος Γεώργιος Ρόζος.
Εδώ αξίζει να διηγηθούμε μια ιστορία σχετική με το Μέτσοβο.
Κάποιο καλοκαίρι (το ’70 ή το ’71) βρέθηκε στο Μέτσοβο ο Παναγής Αγγ. Ρόζος από την Αιγείρα. Όταν έμαθε ότι ο Δήμαρχος του Μετσόβου λεγόταν Ρόζος αποφάσισε να πάει να τον συναντήσει. Ο δήμαρχος τον δέχτηκε με ενδιαφέρον στο γραφείο του και είπαν τις ιστορίες τους για τους Ροζέους. Μόλις άρχισε να δημιουργείται ένα πολύ καλό φιλικό περιβάλλον, ο Παναγής δεν άντεξε και του έκανε μια ερώτηση : “Δήμαρχε όλα καλά και ωραία με τους Ροζέους, αλλά εμείς εκεί κάτω στην Αχαΐα είμαστε Δημοκρατικοί, εσύ πως και είσαι με αυτούς;” (Ήταν περίοδος της δικτατορίας και οι Δήμαρχοι ήταν διορισμένοι του καθεστώτος). Ο Δήμαρχος δεν μίλησε, παρά σήκωσε το τηλέφωνο. Ο Παναγής πάγωσε νομίζοντας ότι καλούσε την αστυνομία. Οι μοναδικές λέξεις που άκουσε να λέει ο δήμαρχος στον άγνωστο συνομιλητή του ήταν: “έλα Βαγγέλη, είσαι σπίτι, θα έλθω με έναν φίλο”. Ο Παναγής ξαλάφρωσε αλλά και απόρησε. Σε λίγο, οι δυο τους διάβαιναν την πόρτα ενός παλιού αρχοντικού. Στο σαλόνι τους περίμενε ο Ευάγγελος Αβέρωφ, ο οποίος ανέλαβε να εξηγήσει στον μακρινό «συγγενή» του φίλου Δημάρχου, ότι δέχτηκε να γίνει ο Ρόζος δήμαρχος, για να μην πάει κάποιος άλλος που θα έκανε ζημία στο Μέτσοβο.
Επίσης τα ονόματα που είχαν οι άνθρωποι τις παλαιότερες εποχές ίσως χαρακτήριζαν αυτούς και από το επάγγελμα που έκαναν, από την προέλευσή τους (άλλο κράτος - φυλή), τον χαρακτήρα τους κ.τ.λ. Από πληροφορίες που πήραμε από το κέντρο αναζήτησης της Ιστορίας – τμήμα επωνύμων – των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, αναφέρεται ότι το όνομα «Ρόζος» περισσότερο στην Ελλάδα. Επίσης, ονόματα όπως Rozo(s) υπάρχουν στην Καλαβρία της Νότιας Ιταλίας, περιοχή που κατοικείτο από Έλληνες και χαρακτηρίζει αυτούς που καλλιεργούσαν τριαντάφυλλα (roza). (H ερμηνεία της λέξης «ρόζος» στην Ελληνική γλώσσα, σημαίνει το σκληρό εξόγκωμα του ξύλου.
Τέλος, άλλα ονόματα πιθανόν χαρακτήριζαν την προέλευση των ανθρώπων, που ίσως είχαν ρίζες από κάποιο άλλο λαό, π.χ. το επώνυμο Σερβές (Σέρβος), το επώνυμο Ισπαναίος - εξέχουσας οικογένειας από την Αράχοβα που τώρα έχει γίνει Σπανός - δηλώνει την καταγωγή «Ισπανός», το επώνυμο Δελούκας που παρέρχεται από την εποχή των Φράγκων και είναι σύνθετο αποτελούμενο από δύο μέρη Ντε – Λούκας, κ.λ.π..
Το όνομα Ρόζος το συναντάμε σε πολλά μέρη της Ελλάδας, στο Μέτσοβο, στο Πόρτο Χέλι, στο Αίγιο, στην Πάτρα κ.λπ. Η οικογενειακή παράδοση λέει, ότι πολύ πριν την επανάσταση τού ’21 οι Ροζέοι ήλθαν από την περιοχή του Μετσόβου της Ηπείρου στην Βεργουβίτσα. Αυτό έχει μια λογική αιτιολόγηση, αφού στο Μέτσοβο υπάρχουν σήμερα πολλοί Ροζέοι. Μάλιστα, πριν μερικές δεκαετίες, δήμαρχος του Μετσόβου ήταν κάποιος Γεώργιος Ρόζος.
Εδώ αξίζει να διηγηθούμε μια ιστορία σχετική με το Μέτσοβο.
Κάποιο καλοκαίρι (το ’70 ή το ’71) βρέθηκε στο Μέτσοβο ο Παναγής Αγγ. Ρόζος από την Αιγείρα. Όταν έμαθε ότι ο Δήμαρχος του Μετσόβου λεγόταν Ρόζος αποφάσισε να πάει να τον συναντήσει. Ο δήμαρχος τον δέχτηκε με ενδιαφέρον στο γραφείο του και είπαν τις ιστορίες τους για τους Ροζέους. Μόλις άρχισε να δημιουργείται ένα πολύ καλό φιλικό περιβάλλον, ο Παναγής δεν άντεξε και του έκανε μια ερώτηση : “Δήμαρχε όλα καλά και ωραία με τους Ροζέους, αλλά εμείς εκεί κάτω στην Αχαΐα είμαστε Δημοκρατικοί, εσύ πως και είσαι με αυτούς;” (Ήταν περίοδος της δικτατορίας και οι Δήμαρχοι ήταν διορισμένοι του καθεστώτος). Ο Δήμαρχος δεν μίλησε, παρά σήκωσε το τηλέφωνο. Ο Παναγής πάγωσε νομίζοντας ότι καλούσε την αστυνομία. Οι μοναδικές λέξεις που άκουσε να λέει ο δήμαρχος στον άγνωστο συνομιλητή του ήταν: “έλα Βαγγέλη, είσαι σπίτι, θα έλθω με έναν φίλο”. Ο Παναγής ξαλάφρωσε αλλά και απόρησε. Σε λίγο, οι δυο τους διάβαιναν την πόρτα ενός παλιού αρχοντικού. Στο σαλόνι τους περίμενε ο Ευάγγελος Αβέρωφ, ο οποίος ανέλαβε να εξηγήσει στον μακρινό «συγγενή» του φίλου Δημάρχου, ότι δέχτηκε να γίνει ο Ρόζος δήμαρχος, για να μην πάει κάποιος άλλος που θα έκανε ζημία στο Μέτσοβο.